Sistematski pregledi

Sistematski pregledi su vrsta medicinskih pregleda usmjerenih ka poboljšanju i jačanju zdravlja, otkrivanju bolesti u ranom stadiju i rehabilitaciji.
Poliklinika Atrijum nudi preventivne programe fokusirane na prevenciju oboljenja i sprječavanje daljnjeg pogoršanja zdravstvenog stanja.

Iako je glavni cilj medicine liječiti bolesne, ideal kojem se teži je sprečavanje da do bolesti dođe. Ponekad je bolest nemoguće izbjeći, no izuzetno je korisno njeno otkrivanje u ranom stadiju, kako bi se mogla što uspješnije izliječiti. I zato su preventivni pregledi od neprocjenjive važnosti

Preventivni sistematski pregled – čim izgovorimo tu riječ pomislimo na đačko doba, oni malo stariji i na pripreme za odlazak u vojsku. Kasnije, nažalost, nas liječnici vide uglavnom kad smo bolesni. Doduše, cilj medicine je liječiti bolesne, ali ideal kojem se teži je spriječiti bolest ili je barem otkriti u ranom stadiju kad je liječenje brže i uspješnije.

Šta je zapravo sistematski pregled? – To je detaljni je pregled čitavog tijela, kao i većine organa u nastojanju da se bolest otkrije u ranom stadiju. Pacijent se pregleda “od glave do pete”, najbolji je rezultat kad se utvrdi da je dotična osoba zdrava, ali ako rezultati pregleda ukažu na bilo kakav problem, započinje liječenje. Pitanje je koliko nas je zdravih ako se u obzir uzme porast brojnih faktora rizika koje sa sobom nosi moderan način života. Među njih spadaju nezdrava i nepravilna prehrana, sjedilački način života bez dovoljno tjelesne aktivnosti, stres i pušenje.

Do oštećenja krvnih žila, srčanog infarkta i moždanog udara dovodi i sve veća učestalost povišenog krvnog pritiska, prekomjerne tjelesne težine, šećerne bolesti te povišenih masnoća u krvi. Dešava se ne tako rijetko da faktori rizika za sve ove bolesti godinama “čuče” u nama, nismo ih ni svjesni, a otkrijemo ih tek na sistematskom pregledu. Nije riječ samo o rizicima za kardiovaskularne bolesti, tu su učestale maligne bolesti, oboljenja organa za disanje, problemi sa probavom, kostobolja itd.

Preventivni sistematski pregledi posebno su značajni za otkrivanje malignih oboljenja – raka prostate u muškarca, raka dojke i materice u žena, raka želuca i debelog crijeva, te raka pluća. Uspjeh u liječenju i njihova daljnja prognoza značajno ovise o što ranijem otkrivanju tih bolesti, budući da se one često razvijaju podmuklo, bez gotovo ikakvih simptoma. Redovni sistematski pregledi omogućavaju pravovremeno otkrivanje određenih malignih promjena, bilo pomoću tzv. “screeninga” ili probiranja (kao što je određivanje koncentracije PSA kod muškaraca te mamografija i ultrazvuk dojke u žena), bilo ciljanom dijagnostikom kod članova porodice osobe oboljele od neke maligne bolesti.

Sistematski pregled trebalo bi obaviti jednom godišnje ili barem jednom u dvije godine, što ovisi o dobi, zdravstvenom statusu i postojanju faktora rizika za razvoj određenih oboljenja. Starija životna dob, jedna ili više kroničnih bolesti te maligne i neke druge teže bolesti u obitelji opravdavaju i češće sistematske preglede. Najvažnije je biti svjestan kako je spriječiti pojavu neke bolesti ipak mnogo učinkovitije i jeftinije nego je kasnije liječiti.