Secerna bolest - epidemija 21. stoljeca

Šećerna bolest je hronični poremećaj kada organizam zbog nedovoljne proizvodnje inzulina ili njegove nedjelotvornosti ne može iz hrane dobiti dovoljno energije tj. glukoze koja mu je potrebna za život. Cijeli poremećaj rezultira povišenim nivoom glukoze (šećera) u krvi kao i postupnim razvojem komplikacija osnovne bolesti. Trenutno u svijetu od šećerne bolesti boluje više od 150 milijuna ljudi, a prema podacima Svjetske zdravstvene organizacije broj oboljelih u stalnom je porastu.

Dijagnozu šećerne bolesti liječnik će postaviti na temelju sljedećih nalaza:

- Ako je u dva navrata glukoza u krvi natašte veća od 7 mmol/L.
- Ako je glukoza u krvi u bilo koje vrijeme tokom dana veća od 11,1 mmol/L.
- Liječnik može zatražiti takozvani test opterećenja glukozom (OGTT). U tom testu mjeri se glukoza u krvi natašte, a nakon toga se popije 75 g glukoze rastopljene u vodi. Mjerenje glukoze u krvi ponavlja se za 2 sata. Vrijednost glukoze nakon 2 sata veća od 11,1 mmol/l također potvrđuje dijagnozu šećerne bolesti.Vrijednosti glukoze u krvi mogu biti veće od normalnih (između 6 i 7 mmol/L natašte ili između 7,8 i 11,1 mmol/L nakon 2 sata u OGTT-u), a ipak manje od nivoa prema kojima se dijagnosticira šećerna bolest. Tada se postavlja dijagnoza poremećene tolerancije glukoze ili predijabetesa.

Kada je bolest već tu ...

Osnova liječenja šećerne bolesti je zdrav i pravilan način života. Ako osoba sa šećernom bolešću nadoknadi nedostatke tj. inzulin kojeg ne proizvodi gušterača te smanji suvišnu tjelesnu težinu pravilnom prehranom i redovnom tjelesnom aktivnošću, djelotvornost inzulina će se povećati, a količina glukoze u krvi biti će u granicama normale.
Povišena vrijednost glukoze (šećera) u krvi je glavni uzrok razvoja komplikacija kod oboljelih od šećerne bolesti. Ova činjenica zasigurno je i veliki motiv da svim sredstvima nastojite održati vrijednost glukoze u krvi što bliže normalnim vrijednostima.
Iako Vas kroz šećernu bolest prvenstveno vode Vaš liječnik i medicinska sestra, ne smijete zanemariti niti svoju ulogu, koja je od neprocjenjive važnosti za cjelokupni razvoj bolesti i njen nadzor.Nije važno je li na pregledu kod Vašeg liječnika, koji ćete napraviti jednom u tri mjeseca, vrijednost glukoze u krvi dobra ili idealna. Ono što je znatno važnije je uspjeti postići svakodnevno dobru regulaciju glukoze u krvi. Učestalim mjerenjem vrijednosti glukoze u krvi, prilagođavanjem terapije, pravilnom prehranom i redovnom tjelesnom aktivnošću to je ipak moguće postići. Uspijete li u tome, spriječiti ćete nastanak i napredovanje komplikacija bolesti, a samim time i poboljšati kvalitetu života.