Pretreniranost organizma kod profesionalnih sportaša

Danas više nego ikada smo svjesni da profesionalni sportaši da bi postigli dobar rezulatat nerijetko moraju da iz svog organizma izvlače maksimum a ponekad i posljednje atome. Veliki broj utakmica, postizanje različitih normi, duži tok sezona a kraći odmori, sve su to parametri koji iz godine u godinu rastu kako se razvija i sam vrhunski sport.
U takvom jednom okruženju svaki sportaš bi trabao osluškivati svoje tijelo te voditi računa o dosta stvari između ostalih ishrani, hidraciji ,energetskim potrebe organizma, pravilnom i kvalitetnom odmoru.

Samo javljanje sindroma pretreniranosti uglavnom podrazumjeva određeni vremeski interval, tako da je ipak potrebno da prođe izvjesno vrijeme da bi se simptomi pojavili. Razlozi zbog čega mnogi sportaši upadaju u ovo stanje mogu se razvrstati u nekoliko većih grupa koje su vezane za pravilnu ishranu ili hidraciju kao npr. nedovoljan unos ugljenih hidrata, proteina, vitamina, minerala i tečnosti u toku dužeg perioda ,nedostatak željeza u krvi zatim grupu vezanu za fizičko stanje sportaša kao što su nedovoljan odmor uz pretjerano intenzivne treninge ili naglu povećanje opterećenja, tvrda podloga, nepravilna priprema pred sezonu, stresno treniranje česti mečevi kao i na kraju grupu iako zadnja ali nimalo beznačajnija koja je vezana za psihičko stanje sportaša a podrazumjeva gubitak volje, motivacije, samouvjerenosti, dosadni treninzi, napetost. Nedovoljno sna i odmora (neusklađenost rada i porodičnih obaveza).

Tako sportaš koji ne postiže cilj,obično, intenzivira treninge čime ponekad još više doprinosi pretreniranosti.
Pretreniranost se može sa medicinski strane prepoznati preko nivoa noradrenalina u krvi ali i na osnovu POMS-a (Profile of mood states), kratkog upitnika koji utvđuje opće stanje sportaša
Jednostavan test provjere sindroma pretreniranosti.

Pitanja koja se postavljaju su:
POMS TEST
1. Prošle noći sam odlično spavao
2. Jedva čekam današnji trening.
3. Mislim da ću imati dobar nastup.
4. Osjećam da sam snažno i energično.
5. Imam odličan apetit.
6. Imam vrlo blagu upalu mišića.

Test se izvodi svakog jutra, svaka rečenica se boduje od 1 do 5, i ako je ukupni skor 20 ili više, u dobroj ste kondiciji. Ako je rezultat 15 – 18, potrebno je smanjiti opterećenje do pred sam nastup, pratiti skor, a kad on dostigne vrijednost 27 – 30 sportaš je u optimalnoj formi za nastup.

Ovaj test vrijedi samo ako sportaš vjeruje da dobar oporavak može doprinijeti igri. Oni spotratši koji se za lošu igru zbog pretreniranosti kažnjavaju još napornijim treninzima, neće imati koristi od testa.
Takođe sporatši trebaju da znaju koji su to fizički odnosno psihički znaci pretreniranosti
(Gdja Zrinka ove fizičke i psihičke znake pretreniranosti možete staviti kao text box sa strane)

Fizičke znake pretreniranosti;

- Ubrzan puls u mirovanju
- Variranje krvnog pritiska
- Česte povrede
- Hronična upala mišića ili mišićna slabost
- Gubitak težine ili njeno variranje
- Gubitak apetita
- Stomačne smetnje (proliv, mučnina)
- Podložnost infekcijama
- Pojačano znojenje
- Hronični umor
- Hormonalne promjene
- Glavobolja
- Menstrualni poremećaj/kod žena/


Psihički znaci;

- Slaba koncentracija
- Pad samopuzdanja
- Nezainteresiranost
- Nemogućnost opuštanja
- Nesanica
- Gubitak svrhe, energije, takmičarskog duha, entuzijazma
- Negativan stav, zbunjenost, gubitak interesa
- Osjećaj nesposobnosti i kolotečine
- Emocionalna nestabilnost, promjena raspoloženja (razdražljivost, ljutnja)
- Gubitak libida
- Pojačan nemir i depresija


Navedeni znaci ovog sindroma pojedinačno ne znače mnogo, ali prepoznati kao veći broj simptoma riječ je o sindromu pretreniranosti.

dr. Omerbašić F.Amir