1. DECEMBAR – SVJETSKI DAN BORBE PROTIV SIDE

Danas, 1.decembra,  obilježava se Svjetski dan borbe protiv side i to je prilika da se ljudi širom svijeta ujedine u borbi protiv HIV-a
i pokažu podršku prema ljudima koji žive sa HIV/AIDS-om.
Postoji i dalje vitalna potreba da se sakupe sredstva, podigne svijest, pobijede predrasude i poboljša obrazovanje kada je ova
bolest u pitanju.

Kako to činiti?
Tako što ćete zaštititi sebe – ovo je primarni i najvažniji način da se zaustavi širenje HIV-a!
Ako mislite da postoji razlog – testirajte se na HIV!

Šta je AIDS/SIDA?
SIDA ili AIDA (engl. Acquired Immunodeficiency Syndrome) je bolest ljudskog imunološkog sistema koju uzrokuje HIV - Human
Immunodeficiency Virus. Osnovna osobina ove bolesti je teško oštećenje imunološkog sistema, tj. nemogućnost da se taj sistem
brani od štetnog djelovanja različitih bolesti.

Koji je način prenošenja?
HIV se prenosi seksualnim putem, putem krvi i krvnih derivata, nesterilnih igala, te vertikalno sa majke na plod.
HIV se može naći u različitim tjelesnim tekućinama kao što su krv, menstrualna krv također, sperma, vaginalne izlučevine i
majčino mlijeko. Do zaraze HIV-om može doći samo ako neka od ovih tekućina sa HIV pozitivne (zaražene) osobe dospije u
krvotok druge zdrave osobe.

Koji su simptomi?
Sljedeći znakovi i simptomi mogu upozoravati na HIV-infekciju:
brz gubitak težine
suhi kašalj
ponavljane vrućice i noćno preznojavanje
dugotrajan, neobjašnjiv umor
povećani limfni čvorovi pod pazuhom, u preponama ili na vratu
proljev koje traje duže od sedam dana
bijele mrlje ili neuobičajeno crvenilo jezika, usta ili ždrijela
upala pluća
gubitak pamćenja, depresija, i/ili drugi neurološki poremećaji

Svaki od ovih simptoma može se povezati i s nekom drugom bolesti. Samo pretrage krvi na HIV mogu dokazati da su ovi simptomi
povezani s AIDS-om.

Kako se HIV NE prenosi?
zrakom (kašljem, kihanjem, šmrcanjem)
ljubljenja
dodirom (zagrljajem, rukovanjem)
odjećom, rubljem, posteljinom, ručnicima, niti njihovim pranjem
ubodima kukaca
u bazenima, saunama, toaletima, kupaonicama
pljuvanja
plača i suza
zajedničkog posuđa i pribora za jelo
svakodnevnim/slučajnim kontaktom
posjetama liječniku, stomatologu, bolnici, davanjem krvi transfuzijom uz uobičajene standarde higijene

O prenosivosti HIV-a
HIV spada u teško prenosive uzročnike bolesti. Virus je vrlo osjetljiv i izvan ljudskog tijela u svakodnevici nije sposoban preživjeti.

Prevencija – kako izbjeći bolest?
Apsolutna sigurnost od zaraze AIDS-om postiže se doživotno uzajamno vjernim spolnim odnosom bračnih partnera, a svaki drugi
spolni odnos (pogotovo bez prezervativa) je rizičan. Prije stupanja u intimne odnose treba dobro promisliti o izboru partnera i
izbjegavati spolne odnose sa promiskuitetnim osobama. Korištenjem sterilnih igala (pa čak kod narkomana!) postiže se manji rizik
od prenošenja.

I za kraj – zašto crvena traka?
Crvena traka  (Red Ribbon) je simbol nade da ce se AIDS epidemija, bolest i patnja jednog dana završiti. U isto vrijeme ona
predstavlja podršku onima koji brinu i pomažu ljudima direktno pogođenim ovim virusom.

Dr Mirela Tuce